26
vol. 3 \ 1 \ 2014 \ Kosmetologia Estetyczna
wykorzystywana jest do określania progu różnicy. Pro-
bant otrzymuje próbkę standardową oraz dwie inne prób-
ki: jedną znacznie słabszą i drugą znacznie silniejszą od
standardowej. Zadaniem testującego jest utworzenie
z tych dwóch próbek, np. poprzez mieszanie, próbki iden-
tycznej pod względem intensywności wrażenia ze stan-
dardem. Różnica stężeń próbki powstałej z mieszaniny
i standardu oznacza próg różnicy danego testującego. Na
przykład: standardem jest próbka o stężeniu 0,2 g/l ge-
raniolu. Oceniający otrzymał dwie zlewki, jedną z wodą
i drugą z roztworem geraniolu o stężeniu 2,0 g/l; miesza-
jąc, uzyskał roztwór, który według niego miał intensyw-
ność zapachu identyczną z próbką standardową. Po ana-
lizie próbki roztworu sporządzonego przez oceniającego
stwierdzono 0,21 g/l geraniolu, a więc próg różnicy tego
oceniającego wyniósł 0,01 g/l geraniolu (0,21-0,20).
Metoda stałego bodźca
pozwala na oznaczenie progu
różnicy w zestawie próbek o ilości nieparzystej (naj-
częściej siedem). Próbki różnią się stałym modułem
stężenia, np. 0,04; 0,06; 0,08; 0,10; 0,12; 0,14; 0,16 g/l
geraniolu. Próbkę standardową zawsze stanowi próbka
środkowa. Probant otrzymuje dwie próbki, z których
jedna jest próbką standardową, druga zaś stanowi
próbkę badaną. Zadaniem testującego jest wskazanie
próbki bardziej intensywnej.
M
etody
skalowania
Są to metody umożliwiające ilościowe wyrażanie jakości
oraz intensywności sensorycznej produktu pod względem
wybranej cechy. W metodach skalowania zakłada się, że
każdy punkt na skali bądź liczba jest proporcjonalna do
intensywności cechy jakościowej, która stanowi obiekt
oceny. Wykorzystywane są następujące rodzaje skal:
skala kategorii
przedstawiająca różnorodne, hierar-
chicznie uporządkowane określenia słowne, które
przypisane są właściwym poziomom jakości. Określe-
nia te mogą być specjalnie dostosowane bądź ogólne.
Skale są bardziej lub mniej złożone, zalicza się do nich
między innymi skala ocen szkolnych;
skala graficzna
, którą stanowi odcinek linii prostej cha-
rakteryzujący się określoną długością z odpowiednimi
określeniami brzegowymi. Skale te można podzielić na
dwie kategorie: skale ustrukturowane, podzielone na
równe odcinki, oraz skale nieustrukturowane, które
charakteryzują się posiadaniem tylko określeń brzego-
wych. Oceniający wpisuje swoją ocenę w odpowiedniej
kratce bądź zaznacza ją za pomocą prostopadłej kreski,
następnie wynik oceny zamienia się na wartości liczbo-
we, które są wyrażane w jednostkach umownych;
skala liczbowa
, w której różnym poziomom jakości
przyporządkowane są właściwe liczby. Skale te posia-
dają najczęściej pięć, siedem lub dziewięć stopni. Za-
daniem oceniającego jest zaznaczenie na skali liczby,
która odpowiada wrażeniu podczas oceny.
M
etoda
ilościowej analizy opisowej
Metoda QDA (
Quantitative Descriptive Analysis
) jest jed-
ną z najbardziej kompleksowych i szeroko stosowanych
metod analizy sensorycznej. Wykorzystywana jest do ja-
kościowo-ilościowego określenia kompleksowej i szczegó-
łowej charakterystyki danego wyrobu. Podstawowym za-
łożeniem metody QDA jest spostrzeżenie, iż smakowitość,
zapach bądź tekstura nie są pojedynczymi cechami jakości
produktu, lecz kompleksem wielu cech jednostkowych,
które można rozróżnić, zidentyfikować oraz określić ich
intensywność. Specyficzne cechy jednostkowe analizowa-
nych produktów są wybierane według specjalnej procedu-
ry wstępnej. Ocenę ilościową każdej z cech przeprowadza
się na skali liniowej bądź liczbowej o odpowiednich okre-
śleniach brzegowych. Następnie wyniki oceny przekształ-
ca się w wartości liczbowe, które dalej poddaje się obróbce
statystycznej i przedstawia w postaci wykresów bieguno-
wych bądź słupkowych. W metodzie tej nie uwzględnia się
zmian wrażeń sensorycznych w jednostce czasu [5, 6, 7].
M
etody określania zmian
intensywności wrażeń
sensorycznych w czasie
Głównym założeniem metody T-I (
Time-Intensity
) jest
kontrolowanie zmian intensywności sensorycznej okre-
ślonej cechy próbki w czasie i zapisu tego przebiegu. Do-
starcza ona informacji o jakości produktu, które są niedo-
stępne przy wykorzystaniu innych metod. Zastosowanie
metody określania zmian intensywności wrażeń senso-
rycznych w czasie wymaga odpowiedniego przygotowania
i treningu osób oceniających oraz dysponowania skompu-
teryzowanym systemem do ciągłego zapisu wyniku oceny.
N
ormalizacja badań związanych
z analizą
sensoryczną
Wśród metod analitycznych stosowanych w ocenie środ-
ków zapachowych metody analizy sensorycznej zajmują
ważne miejsce. Podczas gdy metody fizyko-chemiczne czy
mikrobiologiczne dostarczają informacji o określonych
właściwościach samego produktu, metody sensoryczne
informują nas o tym, jak te właściwości są odbierane przez
zmysły człowieka i jakie wrażenia wywołują. Ze względu
na to, iż percepcję sensoryczną uważa się za najważniejszy
obok ceny czynnik wpływający na wybór kosmetyków czy
żywności, zostały stworzone normy dotyczące badań sen-
sorycznych. Najważniejsze z nich to:
PN-EN ISO 5492:2009 Analiza sensoryczna. Termi-
nologia (j. ang);
PN-EN ISO 8589:2010 Analiza sensoryczna. Ogólne
wytyczne dotyczące projektowania pracowni analizy
sensorycznej (j. ang.);
PN-EN ISO 10399:2010 Analiza sensoryczna. Metodo-
logia. Metoda duo-trio (j. ang.);
PN-EN ISO 13299:2010 Analiza sensoryczna. Metodo-
logia. Ogólne wytyczne ustalania profilu sensorycz-
nego (j. ang.);
PN-ISO 8586-1:1996 Analiza sensoryczna. Ogólne
wytyczne wyboru, szkolenia i monitorowania oce-
niających. Wybrani oceniający;
PN-ISO 6668:1998 Kawa zielona. Przygotowanie pró-
bek do analizy sensorycznej;
PN-EN 1230-1:2004 Papier i tektura przeznaczone do
kontaktu z żywnością. Analiza sensoryczna. Część 1:
Zapach;
PN-EN 1230-2:2004 Papier i tektura przeznaczone do
kontaktu z żywnością. Analiza sensoryczna. Część 2:
Obcy smak (skaza);
PN-ISO 6564:1999 Analiza sensoryczna. Metodologia.
Metody profilowania smakowitości;
PN-ISO 11035:1999 Analiza sensoryczna. Identyfika-
cja i wybór deskryptorów do ustalania profilu senso-
rycznego z użyciem metod wielowymiarowych;
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...80